Vanliga frågor – Kaffemissionären

Vanliga frågor

Här finns svaren på några av de vanligaste kundfrågorna.

 

Hur mycket kostar frakten?

För alla ordrar från 550 kronor bjuder Kaffemissionären på frakten med leverans till ombud. För ordrar upp till 550 kronor kostar frakten 59 kronor. Leveranser till företag kostar 149 kronor.

Kan jag få bönorna malda?

Jadå! Standard (och det som ger allra bäst smak) är att köpa kaffet som hela bönor och sedan mala med egen kvarn lagom till bryggning. Men för att inkludera så många som möjligt och sänka tröskeln för att testa specialkaffe har vi valt att erbjuda även malet kaffe. Vi lägger på tio kronor för det extra arbetet med att mala kaffet. Tanken är att den där extra guldtian också kan bli en morot att få fler att upptäcka glädjen i att bli med kvarn och mala själv hemma.
Så om du har möjlighet i att nu eller på sikt investera i en egen kvarn är det min rekommendation. Det blir faktiskt både godare kaffe och i längden billigare för plånboken. Läs mer i Tre steg till kaffehimlen. Och här  hittar du kvarnar och utrustning! 

Går det bra att brygga kaffet i min vanliga bryggare hemma?

Det går utmärkt! Om du byter upp dig till bättre bönor kommer kaffet smaka bättre oavsett vad du har för bryggare. Visst finns det skillnad på apparat och apparat. I vissa fall finns säkert skäl att byta även utrustningen, men det är upp till var och en. Ett steg i taget. En kopp i taget. 

Kommer paketet direkt hem till dörren?

Leveranserna sker med Schenker och skickas till närmaste ombud, en så kallad "Servicepoint". Du får förstås en avisering på mejl eller telefon. Så att du kan följa färden!

Hur lång tid tar det att få leveransen?

Om du beställer vardagar före klockan 12 skickas ordern normalt samma dag.  Så räkna med 1-3 arbetsdagar för att få hem ditt paket. Någon gång ibland kan vi behöva någon extra dag, exempelvis när det är mycket att göra inför jul. 

Jag har gjort en beställning men inte fått något kaffe. Vad göra?

Så kan vi ju inte ha det! Om det gått 4 arbetsdagar från beställning (se frågan ovan) och du inte fått någon avisering att ditt kaffe landat på rätt ställe, skicka omedelbums ett mejl till order@kaffemissionaren.se så ska vi luska i varför och återkomma så snabbt det bara går. Om du är helt kaffetorsk hemma och det är riktig kris, skicka ett sms med ditt namn till Viktor, 073-958 35 55. Så kontaktar han dig. Och skickar eventuellt med några mindfulnessövningar för att avvärja den värsta stressen. (Du vet väl att han tillbringat sammanlagt flera månader på meditationsretreat?). 

Varför är kaffet så dyrt?

Vi har under alla år vant oss vid att se livsmedelsbutikernas pris på kaffe och därför kan det hända att vi hajar till när bönorna plötsligt kostar flera gånger så mycket att köpa. Tyvärr har låg kvalitet på bönorna blivit standard och Kaffemissionärens mål är att bidra till att höja den. Priserna här i webbutiken speglar helt enkelt vad det kostar att producera kaffe med schyssta villkor och god smak- och eftersmak för alla inblandade, från den odlande bonden till dig som dricker ditt morgonkaffe hemma vid frukostbordet. Här finns ett blogginlägg med en text där jag tidigare tagit upp ämnet. 

Här är ett förklarande citat från Speciality Coffee Association (SCA):
"Specialkaffe kan fortsätta att existera tack vare dedikation från människor som har gjort det till sitt livs uppgift att konsekvent sätta kvalitet främst. Det är inte frågan om en enskild persons arbete eller livscykeln för en utvald skörd, specialkaffe kan endast uppstå när alla som är involverade i kaffets värdekedja arbetar i harmoni och fokuserar på att upprätthålla en standard av förträfflighet från planta till kopp.  

 

Fann du vad du letade efter? Om inte, välkommen att höra av dig med din fundering till tjenare@kaffemissionaren.se.